Oefenen met problemen oplossen

Coping is de manier waarop je met stress en problemen omgaat. Er zijn verschillende manieren van coping, en uit onderzoek blijkt dat wanneer je goed met problemen kunt omgaan je minder snel last krijgt van psychische problemen. In dit artikel zal ik meer informatie geven over de verschillende copingstijlen en geef ik tips om beter met stress en problemen om te leren gaan.

In een mensenleven kun je voor veel problemen komen te staan, kleine maar ook grotere problemen. De oplossing kan soms ver weg lijken en emoties kunnen je in alle hevigheid overvallen. Wanneer je geen goede manieren hebt ontwikkeld om met stress of problemen om te gaan kun je last krijgen van verslavingen. Deze brengen je tijdelijk even weg uit de misère, maar zorgen niet voor een oplossing en geven op de lange termijn meer problemen. Anderen hebben juist meer de neiging om te gaan snoepen of te gaan snaaien. Op de korte termijn geeft dit een goed gevoel, maar op de lange termijn kan dit voor overgewicht zorgen en een gebrek aan energie en schuldgevoelens. Ook is er een groep mensen die juist afleiding gaat zoeken in TV kijken, (mobiel) internetten of teveel werken. Hierdoor kunnen sociale contacten in het gedrang komen en haal je minder voldoening uit je leven dan zou kunnen.

Aangezien problemen ook bij het leven horen, is het nuttig om adequaat hiermee om te kunnen gaan. Dit vergroot je veerkracht en het zelfvertrouwen om met problemen om te kunnen gaan. Je kunt je probleem oplossende vermogen met de onderstaande tips vergroten:

Een sexy stem tegen negatieve gedachten!

Een van de grootste vijanden in jezelf zijn je negatieve gedachten in je hoofd, die weerhouden er van jou te bereiken wat je zou willen. Je brein heeft een bepaalde bovengrens en een bepaalde ondergrens van gedachten. Als je gedachten boven de bovengrens komen, dan kom je in de belachelijkheidsgrens. Als je goed naar je gedachten luistert, hoor je in feite je eigen stem. Het is een innerlijke dialoog. Als je goed luistert naar de toon van die stem, dan klinkt die stem een beetje zeurderig (ik kan t niet, wil t niet etc.) Dat maakt dat je je naar gaat voelen. Beter is om die toon van je stem te gaan veranderen. Als je die toon van je stem verandert, dan zul je merken dat die gedachten zo belachelijk worden, dat die gedachte verdwijnt. Als die gedachten boven de bovengrens komt, dan heeft je brein zoiets van: dit is zo belachelijk, hier stoppen we mee.

Neem een negatieve gedachte in je hoofd die je wel eens hebt.

Herhaal die gedachte maar dan met de meest sexy stem die jij hebt. Je merkt dan dat die gedachte zo belachelijk wordt, dat je brei zegt: hier stoppen we mee. Mocht jouw sexy stem niet zo belachelijk klinken, dan kun je ook een Mickey Mouse stemmetje maken.

Wat doe je bij teveel stress?

Wanneer je eenmaal weet dat je stress hebt, en dat ook onder ogen durft te zien, is het belangrijk dat je in actie komt.

> Om orde en rust in je hoofd te krijgen kun je een takenlijst maken. Geef prioriteiten aan de taken en leg je erbij neer als je niet alles kunt doen.

Positief denken!

Als je je aandacht bewust richt op wat goed gaat en op zaken die positief zijn, heeft dat een stimulerend effect op de stofjes in je hersenen die ervoor zorgen dat je minder negatieve gedachten en gevoelens hebt. Hoe meer positieve gedachten je hebt, hoe meer positieve stofjes worden aangemaakt waardoor je je beter voelt. Op dit mechanisme is deze oefening gebaseerd.


Vrije oefeningen