Positief denken!

Als je je aandacht bewust richt op wat goed gaat en op zaken die positief zijn, heeft dat een stimulerend effect op de stofjes in je hersenen die ervoor zorgen dat je minder negatieve gedachten en gevoelens hebt. Hoe meer positieve gedachten je hebt, hoe meer positieve stofjes worden aangemaakt waardoor je je beter voelt. Op dit mechanisme is deze oefening gebaseerd.

 

Neem elke dag een vast moment de tijd om de volgende vier vragen te beantwoorden:

1. Wat heb ik vandaag gedaan waardoor ik tevreden over mezelf ben?
iets gedaan waar je plezier in had oftrots op bent)

2. Wat heeft iemand anders gedaan waar ik tevreden over kan zijn?
(partner, kinderen, collega)

3. Heb ik er zo op gereageerd dat diegene het nog een keer gaat doen?

4. Wat heb ik vandaag nog meer opgemerkt waarmee ik tevreden kan zijn?
(je hebt iets in de natuur opgemerkt of bent blij met iets of een bepaalde gang van zaken)

Het opmerken van mooie, leuke en waardevolle gebeurtenissen en ervaringen over jezelf en anderen,  zorgt ervoor dat je meer positieve gedachten van gevoelens en tevredenheid over jezelf en de ander hebt. Als je tevreden bent over een ander en je er op dat moment positief op reageert, dan zal dit de ander aanmoedigen om het positieve nog een keer te doen. Door je aandacht te richten op jezelf en de ander op momenten waarop het goed gaat, zullen je eigen negatieve gedachten over jezelf en de ander steeds minder worden.

Het is wel belangrijk om dit minstens drie weken vol te houden en dit elke dag trouw te doen! Uit onderzoek blijkt dat het minstens drie weken duurt voor dat deze nieuwe manier van denken een gewoonte wordt. In het begin zal het moeilijk zijn, maar naarmate je het vaker doet wordt de oefening makkelijker. Uiteindelijk heb je de houvast van de vragen steeds minder nodig, omdat je steeds meer vanzelf het positieve gaat opmerken!


Vrije oefeningen