Wat doe je bij teveel stress?

Wanneer je eenmaal weet dat je stress hebt, en dat ook onder ogen durft te zien, is het belangrijk dat je in actie komt.

> Om orde en rust in je hoofd te krijgen kun je een takenlijst maken. Geef prioriteiten aan de taken en leg je erbij neer als je niet alles kunt doen.

> Neem de tijd om te relativeren. Hoe erg is het als je een half uurtje te laat komt bij een vriendin? Voel je niet verplicht om bepaalde bezoekjes af te leggen. Twee verjaardagsfeestjes op een avond zijn te veel van het goed, maak een keuze.

> Plan je dagen niet bomvol, want zodra er 'iets tussenkomt' kom je in de problemen, met stress tot gevolg. Komt er niets tussen, gebruik dan de tijd om even achterover te leunen want ook dat heb je nodig.

> Sporten of even een wandeling maken doet wonderen. Onbewust maak je even je hoofd leeg en je ontspant. Bovendien is bewegen altijd gezond.

> Pauzeer op tijd. Hoe druk je het ook hebt. Om de twee uur even een paar minuutjes tijd nemen om te zitten (of juist te lopen) zorgt ervoor dat je even tot rust komt waardoor je je taken weer beter aan kunt.

> Wees eerlijk. Durf aan te geven dat je aan je taks zit. Misschien kan een collega, buurvrouw, familielid of partner je wel een taak uit handen nemen.

> Gebruik de moderne techniek met mate. Het is verleidelijk om de hele dag door je mail te checken, te whatsapp-en en meteen in te gaan op terugbel verzoeken. Dit bezorgt je echter heel veel prikkels die je steeds meer 'werk' bezorgen. Bekijk daarom dergelijke berichten slechts op een enkel moment per dag.

Het allerbelangrijkste is dat je erachter komt waar de stress vandaan komt. Daar kan een psycholoog je zeker bij helpen. Wie het lastig vindt om te ontspannen kan een bezoek brengen aan een masseur, homeopaat of bijvoorbeeld een yoga-instructeur. Blijf er hoe dan ook niet mee rondlopen!


Vrije oefeningen